צרו קשר
Polygraph

מומחה לטיפול שורש

טיפול שורש הוא טיפול המוכר לרבים, ומשויך לטיפולי השיניים המשמרים, למרות שבבסיסו הטיפול עוסק בשיקום שן חולה ופגועה, בהליך מורכב המצריך התמחות ייעודית של מומחה לטיפול שורש. ד"ר סאמר חאטר, ביחד עם מומחה טיפול שורש וכירורג פה ולסת מנהל את רשת המרפאות מדיקלאס בעמק, מלווה, מייעץ ומבצע טיפולי שורש מורכבים וטיפולי שימור ושיקום שיניים למטופלים, במקצועיות שאין שניה לה, ברגישות ובאחריות

מהו טיפול שורש

טיפול שורש הוא הליך רפואי דנטלי אשר מטרתו היא שיקום של שן חולה ופגועה, כאשר הנזק החיצוני לשן חדר לעומק רקמות החניכיים ולשורש השן, ויצר נזק משמעותי לעצב השן ולרקמת השורש שלה. בשונה מטיפול חיצוני המתבצע באמצעות סתימה או מבנה על גבי שן שבורה או חור שנוצר בשן בשל מחלת העששת, טיפול שורש הוא טיפול עומק המתבצע ברקמות הרכות שמהוות את בסיס האחיזה בשן, והזנחתן תוביל לכאב ולהידרדרות נוספת שעשויה להביא לאובדן השן ולצורך בעקירה.

המורכבות הטיפולית והצורך בהליך כירורגי ובחדירה לעומק החניכיים וטיפול רגיל ברקמות רכות, נדרשת מיומנות ייחודית והסמכה של מומחה לטיפול שורש.

כיצד נוצר נזק עצבי סביב רקמות השן

שן בריאה ואיתנה מבוססת על מבנה השן המהווה את הרקמה הקשה, ובסיס השן הטמון בעומק החניכיים ועטוף ברקמות ובכלי דם בריאים האוחזים בה. הרקמה הקשה מהווה גם מעטפת הגנה ומונעת מרכיבים דוגמת שיירי מזון, חומציות וחלקיקים אחרים לחדור אל הרקמות הרכות והרגישות ולגרום לזיהום ולדלקות חניכיים.

כאשר השן החיצונית חווה פגיעה דוגמת שבר, סדק, עששת חניכיים אשר יוצרת חור בשן- וזו אינה מטופלת, ההגנה הטבעית נשחקת, החור/הסדק מתרחבים לאורך זמן, ושורש השן חשוף לחדירת מזהמים ולהתפתחות מחלות דוגמת דלקות וזיהומים, הפוגעים בשורש השן ובאחיזתו בשן, מה שדורש טיפול מקיף ומעמיק על ידי מומחה לטיפול שורש.

כיצד מתבצע טיפול שורש

טיפול שורש מתבצע על ידי מומחה לטיפול שורש מוסמך בלבד, בהליך הכולל מספר שלבים:

אבחון מקיף – אבחון מצב השן לצורך קבלת ההחלטה על סוג הטיפול הנדרש יכלול בדיקה רפואית על ידי רופא שיניים במרפאה, וצילום שיניים פנורמי ומקיף אשר מעניק לרופא תמונת מצב על הנעשה תחת השן החיצונית, עומק החור והפגיעה ומצב הרקמות. בהתאם לממצאים ולהערכת הרופא כי הפגיעה חדרה את עומק החניכיים וסובבת את שורש השן- יחליט הרופא המטפל על הצורך בטיפול שורש ואופי הטיפול הנדרש.

קביעת סוג הרדמה – טיפול שורש הוא הליך ארוך הכולל נגיעה בעצב השן, מה שעשוי לעורר רגישות חדה ותחושת כאב, ועל כן מתבצע בהרדמה. ככלל, טיפולי שורש מתבצעים תחת הרדמה מקומית, באמצעות הזרקת חומר הרדמה במינון מתאים סביב השן, לאלחוש התחושה ברקמות. יחד עם זאת, מטופלים בעלי חשש מהותי ו/או חרדה דנטלית, יוכלו לעבור את ההליך תחת סדציה- שיטת טשטוש והרדמה עמוקה יותר.
פתיחת השן – לצורך ביצוע הטיפול הרופא יבצע פתח קטן בכותרת השן, על מנת לקבל באמצעותו גישה אל תעלת השורש ואל העצב הפגוע שזקוק לטיפול.
ניקוי תעלת השן – הליך זה מתבצע באמצעות שטיפה של התעלה עם חומרי חיטוי ייחודיים הכוללים רכיבים אנטיביוטיים, והסרה ידנית עדינה של רקמות חולות ופגועות, רסיסי שן ושיירים אחרים.
עיצוב ומילוי התעלה – לאחר הליך של ניקוי קפדני, הרופא יבצע מילוי של תעלת השורש בחומרים אנטיביוטיים להמשך השיקום וההחלמה של הרקמות, ובחומר מילוי מיוחד בשם גטה-פרקה (Gutta-Percha), חומר רפואי ייחודי אשר מיועד לאיטום של חללים ושל תעלת השן הפתוחה, במטרה למנוע חדירה חוזרת של חיידקים ומזהמים.
שיקום השן וסגירה – לאחר הבראת שורש השן הפגוע ושיקומו, נדרשת סגירה ובנייה מחדש של השן, להגנה על שורש השן ששוקם ולמניעת נזק חוזר, לתפקוד מלא של השן ולצורך אסתטי ולנראות מיטבית. בשלב הראשון יבצע הרופא סתימה זמנית מחומרי שקף קומפוזיט,  ובהתאם להיקף הפגיעה בשן השלמה באמצעות מבנה והתקנת כתר שן לחיפוי חיצוני.

חשיבות ויתרונות ביצוע הטיפול אצל מומחה לטיפול שורש

כאמור, טיפול שורש דורש מיומנות ברמה גבוהה במיוחד, כמו גם עבודה עם כלים סניטריים ייחודיים, רמת סטריליות גבוהה, טכנולוגיות טיפול ושיקוף מתקדמות וניסיון רב. תחום טיפול זה באקדמיות הרפואיות נקרא אנדודונטיה- ועוסק באבחון, טיפול ומניעה של מחלות בשורש השן, ביצוע טיפולים מורכבים, טיפולים כירורגיים וטיפולים המתמקדים ברקמות רכות, בניהם: ניתוחי שורש השן, טיפול בתעלות שורש צרות ומפותלות, שיקום שיניים לאחר חבלה וטיפולי שורש.

בין יתרונות הטיפול:

  • שמירה על השן הטבעית ומניעת הצורך בעקירה.
  • מניעת התפשטות הזיהום לרקמות הסובבות.
  • שיפור התפקוד האסתטי והפונקציונלי של השן.

זמן טיפול ותופעות לוואי אפשריות:

טיפול שורש עשוי להתבצע במפגש טיפולי אחד או בשני מפגשים, בהתאם להיקף הבעיה ומצב השורש, ובהתאם לרמת הרגישות ושיתוף הפעולה של המטופל. לאחר סיום הטיפול הרופא יבצע סתימה זמנית, לתקופה קצרה ולצורך בחינת שיקום השן, ובהתאם לצורך ישלים את הטיפול במפגש נוסף לצורך התקנה מבנה ו/או כתר לשן.

תופעות לוואי צפויות לאחר הטיפול:

  • כאב ונפיחות באזור הטיפול לאחר ההליך, שעשויים להימשך מספר ימים.
  • רגישות לטמפרטורות חמות או קרות.
  • במקרים נדירים, ייתכן זיהום חוזר שידרוש טיפול נוסף.

חשוב להקפיד על הנחיות הרופא, להימנע ממזונות קשים, חמים או קרים בימים שלאחר הטיפול, ולהסתייע במשכך כאבים לצורך הקלה על הרגישות והכאב המקומי.

מרפאות השיניים מדיקלאס בעמק, בניהול ד"ר סאמר חאטר, מספקות מענה למטופלים בכל קשת הגילים, במקצועיות שאין שניה לה, בליווי אישי, ותוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ברפואת השיניים, המפחיתות כאב, מקצרות הליכים טיפוליים ומעלות את אחוזי ההצלחה. ד"ר סאמר חאטר הוא מומחה לטיפול שורש מוסמך ומנוסה, מומחה לכירורגיית הפה והלסת ולפתרונות שיקום מתקדמים. ד"ר סאמר חאטר, ביחד עם מומחה טיפול שורש וכירורג פה ולסת מנהל את רשת המרפאות מדיקלאס בעמק

להזמנת תור למרפאה

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.