צרו קשר
Polygraph

טיפולי שיניים למבוגרים

בבחירה של מרפאת שיניים ורופא מטפל חשוב במיוחד לתת את הדעת על התאמת הטיפול וניסיון הרופא המטפל הן בסוג הטיפול הנדרש והן בקבוצת הגיל ו/או האוכלוסייה אליה משתייך המטופל, בהתאם לגילו ולמאפיינים נוספים.

טיפולי שיניים על פי חלוקת גיל מתייחסים למספר סוגי אוכלוסייה עיקריים:

  • מטופלים צעירים-ילדים עד גיל 5 לאחר התפתחות שיני החלב וטרם החלפתם בשיניים קבועות.
  • ילדים מגיל 5 ועד גיל 18, לטיפול בשיני חלב ושיניים קבועות.
  • מבוגרים מעל גיל 18 אשר זקוקים לטיפולי שיניים ואינם נהנים מטיפולים הניתנים במסגרת סל הבריאות.
  • מבוגרים בני הגיל השלישי, הזקוקים לטיפולים ייחודיים ומותאמים לגיל, למצב הרפואי, לשחיקת השיניים ולבעיות נפוצות הנוגעות לבריאות הפה והשיניים ומאפיינות את הגיל המתקדם.

בעוד בקבוצות המבוגרים האוכלוסייה הראשונה עשויה לכלול צעירים בקשת גילים רחבה, וצרכים רפואיים ואסתטיים רבים ומשתנים, טיפולי שיניים למבוגרים בגיל הזהב דורשים התאמה ייחודית, מיומנות ושימוש בטכניקות טיפוליות מתאימות הן בהיבט הרגשי והן בהיבט האנטומי.

גיל הזהב- מתי נדרשים טיפולי שיניים למבוגרים בגיל השלישי

טווח הגילים בו נהוג לבדל את טיפולי השיניים ולחפש אחר מרפאות ומטפלים תוך שימת דגש על גיל המטופל עשוי להשתנות, אולם נכון לעניין זה, נהוג להגדיר את גיל 70 כגיל בו המטופלים הם בבחינת מבוגרים, וזקוקים לטיפולים ייעודיים ולהתאמה של תכנית הטיפול והמענה.

חשוב לציין כי טיפול שיניים, בדומה לכל טיפול רפואי, הוא טיפול המתבצע בהתאמה אישית לצרכי המטופל ולמצבו, וייתכנו מקרים בהם מטופל צעיר יותר בגילו יזדקק למענה באמצעות טיפולי שיניים למבוגרים, בעוד שמטופל מבוגר יותר יימצא כבעל אנטומיית פה ולסת אשר מתאימה לצעירים ממנו.

מה מבדיל בין טיפולי שיניים למבוגרים לטיפול בצעירים

הצרכים הייחודיים של מטופלים בגיל מבוגר עשויים לבוא לידי ביטוי הן בסביבה הטיפולית והן במענה הרפואי ובשיטות הטיפול.

בין המאפיינים הייחודיים בענף טיפולי שיניים למבוגרים מעל גיל 70:

אנטומיית הפה והשיניים- השנים החולפות מותירות את חותמן לא רק על הגוף, ובקרב מטופלים מבוגרים נפוצות תופעות של שחיקת שיניים, היחלשות אחיזת השיניים בחניכיים, ירידה בצפיפות עצם החניכיים, אובדן שכבת האימייל של השן וההגנה הטבעית עליה, שחיקה בעמידות של טיפולי שיניים שבוצעו לאורך השנים דוגמת נפילה של סתימות וכתרים.

מצב רפואי כללי– מטופלים מבוגרים רבים סובלים ממחלות ומבעיות גריאטריות, כתוצאה מגילם ומהיחלשות הגוף, ומטופלים באמצעות תרופות כדרך קבע. במקרים רבים תרופות אלו עשויות להוות מגבלה לצרכי טיפול השיניים המסורתי, דוגמת: תרופות מדללות דם, תרופות שאינן מאפשרות שימוש בחומרי הרדמה ועוד. מרפאות שיניים אשר מתמחות בטיפול במבוגרים ידעו לבצע את התשאול והמיפוי ולספק מענה טיפולי מתאים.

מגבלה פיזית– ייתכנו מקרים בהם מטופלים מבוגרים נושאים מגבלה פיזית כזו או אחרת, המצריכה מענה והתאמה על מנת להביא אותם אל כיסא המטופלים ו/או לאפשר להם את השהייה הנדרשת במרפאה לצורך הטיפול. מגבלות אלו עשויות להיות מגבלות בנגישות, מגבלות תנועתיות, צורך בטיפול במנח ובזווית מסוימת, רפלקסים המתעוררים כנגד מנח או מגע מסוים ואחרים. חשוב ליצור עבור מטופלים אלו סביבה טיפולית נגישה, המאפשרת גמישות והתאמה מלאה לכל צורך.

קושי רגשי– קושי רגשי, חרדה או חשש מפני טיפול שיניים מאפיינים מטופלים רבים, וניתן לראות אף גידול בחששות ובקשיים הללו בקרב האוכלוסיות המבוגרות יותר. טכנולוגיות הטיפול החדשניות והמתקדמות שנועדו לשפר את חוויית המטופל ולשפר את איכות הטיפולים עשויות דווקא לאיים על המטופלים המבוגרים יותר, ולהביא אותם לכדי חוסר שיתוף פעולה והימנעות מטיפול, תוך הידרדרות מצב הפה והשיניים ואף פגיעה בתפקודן.

מהם הכלים והאפשרויות לטיפול במבוגרים

טיפולי שיניים למבוגרים דורשים היערכות, הנגשה והתאמה של המרפאה לכל סוגי המוגבלויות, וכן הדרכה ומודעות בקרב צוות העובדים והמטפלים. במרפאה יוכשר לפחות רופא אחד מצוות הרופאים בהכשרה ייעודית לטיפול בגיל הזהב, תוך שימת דגש על טיפול במוגבלויות תנועה, תשאול ובחינת עבר רפואי, היכרות עם תרופות שונות והשפעתן וכן פתרונות, חומרים וטכניקות טיפול מתאימות.

המענה הייחודי הניתן לאוכלוסיית גיל הזהב יבוא לידי ביטוי כבר בקביעת התור, תוך הקצאת זמן ארוך יותר לטיפול, הקדשת הזמן הנדרש להקשבה למטופל, למתן הסבר מקיף הנוגע לשלבי הטיפול ולצפוי לו, לשקיפות מלאה ולתחושת ביטחון ורוגע של המטופל.

במקרה של מטופלים בכיסא גלגלים ייתכנו מקרים בהם יהיה צורך לקיים את הטיפול כאשר המטופל נותר בכיסאו, והצוות הטיפולי הוא שיוצר את ההתאמות והנגישות של הרופא ושל המכשור הנדרש לטיפול סביב המטופל.

בהיבט הטיפולי-רפואי הרופא ידע לספק מענה הן לטיפולי שיניים משמרים ומשקמים סטנדרטיים, והן באמצעות טיפולים המיועדים לשיקום, שחזור ומתן מענה לבעיות נפוצות בניהן אובדן שיניים קבועות, היחלשות העצם, ליקויים תפקודיים, קשיי לעיסה המשפיעים על התזונה ועד לבעיות אסתטיות.

נוסף לזאת, במטרה להקל על המטופל ככל הניתן, במרפאה תינתן מעטפת שירותים כוללת, אבחון וצילומי שיניים, טיפולי שיניים מתקדמים, תחת קורת גג אחת, לחוויית מטופל מיטבית.

 בין טיפולי השיניים הנפוצים למבוגרים ניתן למצוא:

  • השתלות שיניים לשחזור שיניים פגועות ו/או חלשות שאינן ניתנות לשיקום או לאחר אובדן שיניים קבועות.
  • השתלות עצם חניכיים למטופלים בעלי צפיפות עצם נמוכה
  • שיטות השתלה מתקדמות, שימוש בשתלים זיגומטיים ושתלים בזאליים לניצול עצמות לחיים ולסת, לצורך העמסת שתלים ללא השתלת עצם.
  • התאמה ויישום של מערכות שיניים תותבות במראה טבעי לשליפה ולהתקנה נוחה של המטופל.
  • טיפולים משמרים, ניקוי שיניים וטיפולים דנטליים לשמירה ולהגנה על השיניים.

רשת מרפאות השיניים מדיקלאס בעמק מתמחה במתן טיפולי שיניים למבוגרים, ומציעה מרפאות שיניים נגישות ומאובזרות וצוות טיפול מוסמך ומנוסה, במספק מענה מקצועי ושירות אישי לכל מטופל ולכ

להזמנת תור למרפאה

"*" אינדוקטור שדות חובה

שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.